Hydrotherapie voor honden

Hydrotherapie is beweging in water. In dit geval op een loopband onder water, speciaal ontworpen voor honden. De hydrotrainer zorgt voor een gesloten keten en staat dichtbij de dagelijkse beweging. Dit is een functionelere beweging dan zwemmen. Door de opwaartse druk wordt de hond gewichtslozer dan op het vaste land. Hoe hoger het water des te minder de gewrichten worden belast. De temperatuur van het water ligt tussen de 23 en 26 graden. Het waterniveau en de snelheid van de loopband zijn instelbaar. Op deze manier kan er voor elke hond een behandeling- of trainingsplan op maat worden opgesteld.

Doelen

De hydrotrainer kan onder andere gebruikt worden voor het verbeteren van de spierkracht/ algemene conditie/ de bewegingsuitslag in de gewrichten/ de coördinatie, verhoging van de zuurstofopname in de spieren met 30%, vermindering van pijn en afname van zwelling.

Indicaties

De volgende indicaties komen onder andere in aanmerkingen voor hydrotherapie:

• Rugklachten (zoals spondylose en hernia);
  • Bij/na verlamming;
  • Kreupelheid/zwakte;
  • Slijtage (artrose) en ouderdomsklachten;
  • Na operatie van het bewegingsapparaat;
  • Na fracturen;
  • Heup- en elleboogdysplasie;
  • Bij overgewicht;
  • Bij verminderde conditie;
  • Bij verminderde spierkracht;
  • Bij pijnklachten;
  • Bij verminderde sportprestatie;
  • Ter preventie van (sport-)blessures.

Contra-indicaties

• Open wonden;
  • Hechtingen;
  • Ernstige huidproblemen;
  • Long-of hartafwijkingen;
  • Gemiddeld de eerste 6 weken na een operatie.

Het is verstandig om uw dierenarts te raadplegen als u wilt starten met hydrotherapie. Loopse teven en honden met een besmettelijke huidaandoening kunnen (tijdelijk) geen gebruik maken van de hydrotrainer.

Voorwaarden

Wanneer uw hond start met hydrotherapie is het belangrijk dat de hond schoon is, 2 uur voorafgaand aan de training niet heeft gegeten en voorafgaand aan de training uitgelaten is. Eigenaren kunnen op eigen risico mee in de therapieruimte.

Locatie

De hydrotherapie vindt plaats bij Fysiotherapie en Hydrotherapie Centrum voor Dieren (FHCD). Ik ben regelmatig als waarnemer werkzaam bij FHCD. Voor de hydrotherapie gelden aangepaste tarieven. Deze kunt u vinden op https://fhcvoordieren.nl. Voor meer informatie kunt u contact met mij opnemen.